Světová hudební scéna v číslech: Desátý rok růstu a nový milník pro streaming

Globální hudební trh rostl i v roce 2024, a to už po desáté v řadě. Vyplývá to ze studie Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). Celkové tržby dosáhly 29,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 4,8 %. Hlavním motorem růstu zůstal streaming, který poprvé překonal hranici 20 miliard dolarů.

Streaming táhne, vinyly taky

Příjmy ze streamovacích platforem poprvé překročily hranici 20 miliard dolarů a jejich podíl na celkových příjmech z hudebních nahrávek tak činil 69 procent. Pro srovnání, loňské příjmy ze streamování byly vyšší než celkové roční příjmy hudebního průmyslu v letech 2003 až 2020. Příjmy z předplatného streamovacích služeb stouply o 9,5 procenta a z formátů podporovaných reklamou o 1,2 procenta. Zajímavostí je, že v oblasti Blízkého východu a severní Afriky streaming tvořil neuvěřitelných 99,5% tržeb. Počet předplatitelských účtů přitom celosvětově překonal 752 milionů. Zatímco tržby z fyzických nosičů obecně klesají (v roce 2024 o 3,1%), gramofonové desky zaznamenaly už 18. rok v řadě růst, tentokrát o 4,6 %. Stále důležitým zdrojem zůstávají i provozovací práva, která přinesla 2,9 miliardy dolarů (+5,9 %).

Růst na všech frontách

Růst zaznamenaly všechny regiony světa, přičemž nejdynamičtější rozvoj hlásí Blízký východ, Afrika a Latinská Amerika – u těchto růst překonal 22%. Evropa si udržela pozici druhého největšího regionu (29,5 % podíl), s růstem o 8,3 %. Spojené státy zůstávají s výrazným náskokem největším hudebním trhem světa, následované Japonskem, Spojeným královstvím a Německem. Páté místo si upevnila Čína, která zaznamenala růst o 9,6 % a stává se stále významnějším hráčem díky silné domácí digitální infrastruktuře a rostoucímu exportu čínských umělců. Zajímavým posunem v žebříčku je Mexiko, které poprvé proniklo do globální top 10, čímž předstihlo Austrálii. Tento vývoj odráží širší trend – rychle rostoucí trhy v Latinské Americe, Africe a Asii začínají nabývat na důležitosti a přispívají k celkové diverzifikaci světového hudebního průmyslu. Zatímco tradiční trhy jako USA a Evropa rostou stabilně, dynamika přichází zejména z regionů, kde je prostor pro digitalizaci, rozšiřování předplatného a větší dostupnost obsahu.

Umělci na vzestupu

Mezi nejvýraznější globální umělce roku 2024 se zařadila jak zavedená jména, tak nováčci, kteří oslovili publikum po celém světě. Na čele IFPI Global Artist Chart se objevili interpreti jako Taylor Swift, která díky své schopnosti propojit silný autorský rukopis s masivní fanouškovskou základnou zůstává dominantní postavou globální scény. V žebříčcích se prosazují i latino umělci Bad BunnyMyke Towers, což odráží sílící vliv latinskoamerické hudby na celosvětový vkus. Výrazně rostoucím trendem je také diverzifikace původu úspěšných umělců – stále více jich přichází z Asie, Afriky či Blízkého východu. Díky streamovacím platformám se tak daří prorazit talentům, kteří by se dříve k mezinárodnímu publiku dostávali jen obtížně. Klíčem k úspěchu je přitom autenticita, schopnost budovat komunitu fanoušků napříč kanály a spolupráce s vydavatelstvími, která poskytují zázemí pro globální růst.

Hudba a AI: příležitost i hrozba

Zpráva se výrazně věnuje i tématu umělé inteligence. Zaznívá zde jasná výzva k ochraně autorských právregulaci trénování AI modelů. Zároveň ale přináší pozitivní příklady využití – například návrat hlasu zpěváka Randyho Travise nebo lokalizaci hudby pomocí AI nástrojů.

Celý Global Music Report si můžete přečíst na stránkách IFPI.

2025-03-26T10:03:41+02:00 25. března 2025|