PETRA ŽIKOVSKÁ: Je třeba aby mladí umělci vzali kolektivní správu za svou

Dochází v Česku k excesivnímu výkonu kolektivní správy? Je „monopol“ kolektivních správců oprávněný? Nejen o tom hovořila na své přednášce během workshopu pro muzikanty ředitelka české pobočky IFPI Petra Žikovská. O své zkušenosti z oblasti audiovize se pak podělili držitel Českého lva Petr Wajsar, kreativní producent Daniel Strejc nebo zvukový mistr Michal Pekárek. V živé mezinárodní premiéře zazněl nový singl Elderflowers jihoafrického písničkáře Geralda Clarka.

Čtvrté kolo pravidelných Soundsgate workshopů za podpory INTERGRAM se uskutečnilo v pražském Operu v neděli 9. června. Tématem byla tentokrát Hudba v audiovizi.

Tým INTERGRAM

Po celou dobu workshopu byl účastníkům k dispozici tým INTERGRAM, aby účastníkům zodpověděl jejich dotazy nejen ke kolektivní správě. Hudebníky zajímaly otázky ohledně registrace u INTERGRAM či vyúčtování odměn, ale i obecné principy fungování INTEGRAM, resp. kolektivní správy práv.

K hlavním řečníkům na workshopu patřila ředitelka české pobočky IFPI Petra Žikovská: „Je třeba aby mladí umělci vzali kolektivní správce za své, jakožto organizace, které chrání jejich práva, a aby se chtěli podílet na řízení těchto organizací.“

Součástí workshopu byla odpolední praktická část, kterou provázel skladatel a absolvent Berklee Tomáš Živor spolu s mexickým kytaristou a učitelem Lushianem Larroa.

O hlavní program se postarala čtveřice odborníků, a to počínaje držitelem Českého lva Petrem Wajsarem. Ten se s návštěvníky workshopu podělil o finty a zkušenosti, které zužitkoval při tvorbě hudby k filmu Hastrman.

O tom, jak se pracuje s hudbou na Seznam.cz pověděl více kreativní producent Daniel Strejc a zajímavou diskusi na téma úspěšná práce na poli zvuku ve filmové hudbě otevřel absolvent FAMU a zvukový mistr Michal Pekárek.

Na závěr večera se ředitelka IFPI Petra Žikovská zabývala otázkami ohledně kolektivních správců a aktuálních kauz z oblasti autorských práv. Kromě vysvětlení principů kolektivní správy a její výhodnosti pro uživatele i pro nositele práv upozornila Petra Žikovská na excesivní výklad kolektivní správy, ke kterému docházelo v minulosti, a který bohužel dodnes poškozuje reputaci kolektivních správců. Věnovala se i zákonnému „monopolu“ kolektivních správců, který je podle Žikovské pro uživatele výhodný z čistě praktického hlediska, protože pak uživatel není nucen obcházet s žádostí o licenci velké množství správců.

Exkluzivní mezinárodní premiérou nového singlu Elderflowers obohatil večer jihoafrický sympatický písničkář Gerald Clark, který si zamiloval Českou republiku a připravuje se na koncertování. Loni se navíc stal objevem Hradeckého slunovratu a idolem žen a dívek, což dokázalo jeho umístění ve fanouškovské anketě. „Na hradeckém zámku tak vzal tuto výsadu předchozího dne vystupujícímu Danu Bártovi,“ řekl o Geraldovi loni v létě Vašek Müller, ředitel a dramaturg festivalu Hradecký slunovrat.

Příští workshop proběhne v září 2019.

Petra Žikovská, ředitelka IFPI

„Potřebnost kolektivní správy je evidentní. Kolektivní správci začali vznikat v okamžiku, kdy se začalo masivně vysílat prostřednictvím rádia. Vysílatel by totiž měl mít souhlas od všech majitelů příslušných práv, tj. od autorů (hudby a textu), výkonných umělců a výrobců. Bez kolektivní správy by vysílatel nedělal nic jiného, než že by obesílal nositele práv. Kolektivní správa situaci zjednodušuje pro obě strany a působí jako prostředník mezi uživateli a majiteli práv.“

Gerald Clark (Foto: Jan Tran)

2020-05-25T13:38:23+01:00 13. června 2019|Štítky: |