Jednou z organizací, u nichž se zrodila myšlenka na založení INTERGRAM, byla Herecká asociace. V pokračování seriálu „INTERGRAM představuje“ vám přiblížujeme její cíle, historii i organizační strukturu. Pomohl nám s tím její prezident Ondřej Kepka.
Necelé tři měsíce po sametové revoluci se v pražském Divadle na Vinohradech uskutečnila ustavující valná hromada Herecké asociace. Psal se 11. únor 1990 a jejím základním cílem se stala ochrana a prosazování profesních a odborových práv svých členů. Od počátku však zahrnovala rovněž agendu právní, společenskou a sociální. Řešila otázky honorářových sazebníků i tzv. reprízné.
Nezaměřovala se ale jen na umělce ve stálých divadelních angažmá. Herecká asociace se od začátku své existence soustředila i na mimodivadelní činnosti, jako je oblast médií, filmu, televize, rozhlasu i dabingu. Asociace totiž usiluje o podporu veškeré činnosti zaměřené na zvyšování úrovně a četnosti vytvářených uměleckých výkonů tak, aby nejen divadlo zůstalo nadále dosažitelnou součástí národní kultury.
“Herecká asociace je profesní a odborová organizace. Profesní část slouží umělcům na volné noze, ta odborová pak hercům zaměstnaným v divadlech a podobně,” vysvětluje Ondřej Kepka. Asociace je od svého vzniku otevřena všem druhům jevištního projevu. Přestože od počátku tvoří převážnou většinu členů činoherci, určena je také opevním pěvcům, tanečníkům, mimům nebo muzikálovým umělcům. Hlásit se ale mohou také inspicienti, korepetitoři, nápovědy, hlasatelé, moderátoři, kaskadéři a dabéři.
Svým členům nabízí mimo jiné právní poradnu, finanční pomoc ze sociálního fondu, bezúročné půjčky, vzdělávání nejmladších generací i péči o seniory. Rovněž ochraňuje a prosazuje práva výkonných umělců v oblasti užití jejich uměleckých výkonů s cílem odstranit případnou ekonomickou a právní diskriminaci ve všech oblastech užití. Tím ale její činnost stále nekončí.
“Pomáháme při řešení různých kauz, a to jak z pozice odborové, tak z pozice profesní. Máme za sebou například boje v divadle v Kladně, které mělo velké problémy. Také jsme řešili situaci Divadla Radost v Brně, kde jsme aktivně vstupovali do jeho chodu,” přibližuje Ondřej Kepka.
Herecká asociace iniciovala vznik několika uměleckých ocenění. Patří mezi ně dabingové Ceny Františka Filipovského či ceny Senior Prix, které pořádá společně s Nadací Život umělce. Nejvýznamnější jsou však prestižní divadelní Ceny Thálie, které se každoročně udělují za výjimečné jevištní výkony i za celoživotní přínos. INTERGRAM je hrdým partnerem těchto ocenění.
Herecká asociace je členem Českomoravské konfederace odborových svazů a Mezinárodní herecké asociace FIA. Nejvyšším orgánem asociace je Valná hromada, v níž jsou zastoupeni všichni členové, a to jak ti řádní, tak čestní, kteří nemusejí platit členské příspěvky. Statutárním orgánem, který řídí činnost Asociace mezi valnými hromadami, je Prezidium. V něm v současnosti usedají Dana Batulková, Jan Grygar, Vlastimil Harapes, Lumír Olšovský, Ondřej Vetchý, Valerie Zawadská a další. V čele prezidia stojí prezident, kterým je od listopadu 2017 herec, režisér, scenárista a fotograf Ondřej Kepka.
“Jednou jsem seděl v Činoherním klubu na zasedání Valné hromady Herecké asociace a někdo řekl, že by měl být v prezidiu mladý člověk. A já jsem najednou zjistil, že jsem v hledišti jediným mladým já,” směje se a vzpomíná. “Bylo mi něco přes dvacet a druhý den už jsem byl členem Prezidia, ve kterém jsem zažil předchozí tři prezidenty – Jana Teplého, Václava Postráneckého i Jiřího Hromadu. V roce 2017 vznikl v prezidiu nápad, že jediný, kdo to může převzít, jsem já. Nejdřív jsem se hrozně smál, ale pak jsem viděl, že se všichni dívají velmi upřímně, tak jsem pod nátlakem emocí povolil,” dodává.
S Ondřejem Kepkou jsme připravili obsáhlý rozhovor, jehož první část si můžete přečíst tady. Můžete se v něm dočíst mimo jiné o tom, jak Herecká asociace reaguje na koronavirovou krizi, jak pomáhá svým členům a co se snaží v současné době nejvíce prosadit.