V předchozím dílu seriálu DIVADLA V KORONAKRIZI jsme vám přiblížili první chvíle po nuceném uzavření divadel a dopady vládních opatření na pražské scény. V době, kdy zůstávala hlediště prázdná, ale nedocházelo k úplnému zastavení divadelní činnosti. Herci, tvůrci i management připravovali náhradní program a snažili se vzájemně podporovat.
Jak divadla bavila diváky v době karantény? Udržovala kontakt se svými herci? Jak podporovala personál? Na naše otázky odpovídali zástupci pěti pražských divadelních scén. Konkrétně se jedná o Dejvické divadlo, Divadlo Ungelt, Divadlo Broadway, divadlo Studio DVA a Jatka78.
Diváci zmizeli, pódia však nezůstala prázdná. Mnoho divadel se po 10. březnu ‚přestěhovalo‘ do online prostoru. „Abychom neztratili kontakt se svým publikem, odvysílali jsme na Facebooku Divadla Ungelt sedmnáct přímých přenosů z prázdného divadla, které vidělo přes 70 tisíc diváků! Samozřejmě, že v nich účinkovali i naši herci,“ říká ředitel a zakladatel soukromé divadelní scény na Starém městě Milan Hein.
Streamovat začalo také divadlo Studio DVA. „Pod názvem JSME S VÁMI jsme za celou dobu, kdy byla divadla zavřena, odvysílali 29 živých přenosů. Již na druhý stream si mohli zájemci koupit ‚Dobrovolnou vstupenku‘. Za peníze z nich jsme pak platili vznik streamů, tedy techniku, kameramany, osvětlovače, zvukaře. Dávali jsme práci lidem, kteří by jinak v době koronakrize zůstali bez zaměstnání,“ vysvětluje za Studio DVA ředitel marketingu a PR Tomáš Přenosil. Herci na streamech participovali bez nároku na honorář.
„Den po zavření divadel mi volal do kanceláře Bob Klepl, že se snad zblázní, pokud nebude moci hrát. Dokonce se ptal, jestli by nemohl přijít alespoň lepit obálky nebo uklidit,“ směje se Přenosil, „tak jsem mu řekl, ať další den přijde, ale že nebude uklízet, ale vysílat na Facebook.“ K Bohumilovi Kleplovi se přidala ještě Monika Absolonová a první živý stream byl na světě. „Od té doby jsme se scházeli v divadle s herci a nejužším týmem za přísných bezpečnostních opatření. Celkem jsme odvysílali přes 30 hodin záznamu, kterému se na Facebooku a Youtube dostalo přes 3 miliony zhlédnutí. Dávali jsme lidem to, co v těžkých měsících potřebovali nejvíce – zábavu a pocit přítomnosti něčeho normálního, běžného,“ pokračuje Přenosil.
Zájem o dobrovolné vstupenky byl nečekaný. „Když jsme zjistili, kolik vstupenek bylo zakoupeno, vyhlásili jsme akci ‚My vám to vrátíme‘. Kdokoliv přijde na pokladnu divadla s dobrovolnou vstupenkou, dostane slevu na nákup lístků ve stejné hodnotě, jakou přispěl. Chceme tak lidem vrátit příspěvek, který nám v těžkých chvílích poslali,“ dodává Přenosil, „se sloganem ‚My vám to vrátíme‘ bychom chtěli pracovat i v budoucnu. Nabízet nejvěrnějším fanouškům, kteří nás podpořili, například výhodnější nákupy. Na tomto konceptu ještě pracujeme.“
Virtuální fotbalové utkání i akrobaté na kamionu
Divadla připravovala ale i jiný náhradní program, než byly online přenosy. „Podařilo se nám zrealizovat projekt virtuálního fotbalového utkání hereckého souboru Dejvického divadla a FC Bohemians, v rámci kterého obě mužstva měřila své síly v prohozených rolích – tedy fotbaloví hráči FC Bohemians představili své netušené herecké dovednosti a naši herci naopak ty fotbalové a sportovní,“ přibližuje projekt Dejvického divadla jeho ředitelka Blanka Cichon, „zároveň naši herci během koronavirové karantény natáčeli vlastní videa a rozhovory, které nicméně vznikaly z jejich vlastní iniciativy a přesvědčení, nikoli pod taktovkou vedení divadla.“
Domovský soubor divadla Jatka78 Cirk La Putyka rozjel projekt Kulturu nezastavíš! Nejenže patřil k vůbec prvním skupinám, které se přesunuly se streamy do virtuálního prostoru, nevzdal se ani živého umění. „Hráli před domovy důchodců, na ulici, vypravili náklaďák, na kterém projížděli Prahou, zatímco na něm akrobaté skákali na trampolíně. Zároveň dodržovali všechna bezpečnostní opatření. Snažili se, aby se lidé neshlukovali a podobně,“ přibližuje projekt, který si získal velkou podporu veřejnosti, PR manažerka Jatek78 Zuzana Hošková. „Cirk La Putyka vše posouval do úplně jiné roviny. A myslím, že to dalo hodně nejen divákům, ale také samotnému souboru,“ dodává.
Poté, co vláda povolila veřejné akce pro sto lidí, začalo se svým náhradním programem také Divadlo Broadway. „Abychom úplně nezakrněli, tak jsme od konce května rozjeli projekt Koncerty pro 100, na kterých vystupovali zpěváci i herci,“ vysvětluje producent Oldřich Lichtenberg, „nejprve jsme hráli jen pro sto lidí, postupně jsme přidávali místa s tím, jak docházelo k uvolňování pravidel. Nemělo to pro divadlo žádný výrazný ekonomický dopad, ale dělali jsme je proto, aby se vůbec něco dělo.“ V rámci projektu vystoupili Michal David, Helena Vondráčková, Petr Janda, Bára Basiková, Daniel Hůlka či Sagvan Tofi s Martinem Dejdarem.
Komunikace a podpora v době koronaviru
Přestože nemohla hrát, zůstávala divadla ve spojení nejen s herci, ale také s technickým personálem. „Lidé jsou u nás najímáni na jednotlivé projekty, což znamená, že někdo zůstal ze dne na den bez práce a bez příjmu. Takže jsme jim samozřejmě pomáhali,“ říká Tomáš Přenosil, „kromě zmiňovaných streamů sledovalo naše personální oddělení jednotlivá přijímaná opatření a vývoj situace. O tom pak informovali spolupracovníky, od kterých jsme dostali moc hezké reakce, v nichž oceňovali, že jim sami proaktivně píšeme, informujeme je o tom, co se bude dít. Informační servis, který jsme pro ně připravovali, kvitovali s povděkem.“
„Mnoha hercům jsme sháněli práci. Dokonce jsme jim vyplatili zálohy na budoucí představení, aby neměli úplnou nouzi. Některým jsme dávali půjčky. A to samozřejmě nejen hercům, ale také lidem ze zázemí,“ popisuje situaci v Divadle Broadway, které zrušilo plánovaná představení až do konce června, Oldřich Lichtenberg. Ani Jatka78 na svůj personál nezapomněla. „Během krize nám rezerva umožnila platit většinu lidí, a to včetně uvaděčů a techniků, které najímáme hodinově. Tito lidé přišli o většinu zakázek a my je dokázali zaplatit. Jsme opravdu pyšní, že jsme to ustáli a mohli se takto zachovat. Brali jsme to jako svou prioritu,“ říká Zuzana Hošková
Na Jatkách78 hrají kromě domovského Cirku La Putyka i další soubory. „Snažili jsme se se všemi udržovat komunikaci, ptali jsme se, jestli něco nepotřebují,“ přibližuje Zuzana Hošková, „kromě Cirku La Putyka jsme podporovali i ostatní soubory. Pomáhali jsme jim šířit jejich obsah. Když jsme se dozvěděli, že má nějaký z nich sbírku, informovali jsme o ní veřejnost. To se týkalo i Dejvického divadla, se kterým hraje Cirk La Putyka jedno představení napůl. Za Jatka78 jsme se rozhodli, že těch sbírek je tolik, že spíš podpoříme ostatní, než abychom zakládali vlastní. A myslím si, že to bylo opravdu dobré rozhodnutí.“
Se strachem se nedá žít
Nyní už může většina divadel, kromě těch v Moravskoslezském kraji, hrát a využívat své kapacity na maximum. Ve velkém se rozjely letní scény. Koronavirus ale zatím stále není otázkou minulosti. Počty nakažených kolísají a o možné druhé vlně epidemie slýchá každý z nás několikrát denně. Jak z úst politiků, tak odborníků.
„Všichni nahlížíme s nedůvěrou na to, jak to bude na podzim. Ten strach je pořád veliký. Jsme strašení, a asi ne úplně neodůvodněně, tím, že přijde ekonomická krize. Lidé budou mít hlouběji do kapsy a kultura je prvním zbytným výdajem,“ říká Oldřich Lichtenberg, „takže lidé nebudou mít peníze a zároveň se budou bát koronaviru. Už nyní je vidět, že zatímco mladší publikum nemá problém do divadla přijít, starší generace se stále obávají.“
Většina zástupců divadel se ale nebojí, že se lidé nebudou chtít kvůli strachu z nákazy vracet. „Nebojím se. Vidím, že za námi přicházejí. Lidi potřebují sdílený živý zážitek,“ odpovídá Milan Hein. „My máme opravdu věrné fanoušky,“ přidává se Zuzana Hošková, „Jatka78 fungují jako srdcová záležitost. Často tady potkávám ty samé lidí, hodně se sem vrací. V tom máme dobrou výchozí pozici. Záleží ale samozřejmě na tom, jestli nepřijde nějaká druhá vlna a co se v takovém případě bude dít. To nikdo z nás neví. Ale jsme v tomto ohledu optimisti. Věřím, že energie, kterou jsme do Jatek78 dali, i podpora ostatním subjektům se nám vrátí.“
„Zatím to nevypadá, že by se diváci báli. A rozhodně bychom to neměli žádnými mediálními výstupy podporovat. Nelíbí se mi ta nejistota a strach, která se v lidech stále vzbuzuje,“ říká Tomáš Přenosil, „myslím, že máme věrné a rozumně uvažující diváky, kteří se do divadel vrací. Hlad po kultuře tady určitě je a my jim připravujeme bezpečné prostředí.“ Blanka Cichon dodává: „Se strachem se nedá nic plánovat a vlastně ani žít. Spíše tedy věříme. A to v odvahu a zdravý rozum.“
Přišli diváci kvůli koronaviru o nějaké projekty, které se nepodařilo přesunout na náhradní termíny? Na co se mohou těšit na letních scénách? A co divadla plánují pro nadcházející divadelní sezónu? To se dočtete ve třetím pokračování našeho seriálu DIVADLA V KORONAKRIZI. Už brzy!