Píše se 21. únor roku 1990, když v Los Angeles probíhá 32. předávání Cen Grammy. Cenu za objev roku si právě přebírá hudební duo Milli Vanilli, které se od vydání svého debutového singlu ‘Girl You Know It’s True’ veze na obrovské vlně popularity. Nečekaný úspěch se má však již velmi brzy zhroutit jako domeček z karet.
V rubrice BACKSTAGE vám přibližujeme kauzy, události a podvody, které otřásly hudebním průmyslem.
HLASY MILLI VANILLI
Příběh popového a R&B dua Milli Vanilli se začíná psát v roce 1988, kdy Robert Pilatus z Mnichova a Fabrice Morvan z Paříže spojují své síly na cestě ke slávě a lepšímu životu. V tom jim má brzy pomoci manažer Frank Farian, kterému se dvojice výborně hodí pro jeho nový hudební projekt. Rob a Fab jsou mladí, atraktivní, výborně tancují a prahnou po slávě a vystupování na velkých pódiích. Jediným problémem je, že neumějí příliš zpívat.
Přesto s nimi Farian nadšeně podepisuje smlouvu. „Přišli do studia, natáčeli, ale nebyli dostatečně kvalitní,” vyjádřil se Farian později pro Washington Post s tím, že oba zpívali jako mnoho jiných. Ne že by mu to v té době obzvlášť vadilo. Debutový singl ‚Girl You Know It’s True‘ má totiž již dávno připravený a nazpívaný jinými zpěváky. Mezi nimi jsou Brad Howell, Charles Shaw, Linda a Julie Rocco i Charles Shaw, který se později ukáže jako jedna ze slabin promyšleného plánu.
Farian tak vytváří dva týmy. Jeden stojí v pozadí a nahrává hity, zatímco Rob a Fab vybíhají na pódia a starají se o vizuální stránku věci. Jsou na přebalu alba, na fotografiích, v televizích i na velkých akcích, přestože v oblíbených písních nemají na svědomí ani jediný tón. Jejich úkolem je otevírat pusu do playbacku, tančit a oslňovat fanoušky charismatem a specifickým vzhledem. A spolu s Farianem se starat, aby nikdo nezjistil, že ve skutečnosti nezpívají oni samotní, což je s rostoucí popularitou Milli Vanilli pořád náročnější.
GIRL YOU KNOW IT’S …
Postupně se totiž začíná plán bortit. Klíčovým se stává 21. červenec 1989, kdy Milli Vanilli vystupují na akci MTV v zábavním parku Lake Compounce v Bristolu. Během své nejslavnější písně totiž dochází k technickým problémům, playback se zasekává a pořád dokola přehrává část Girl, you know it’s… . Kapela po zprovoznění techniky nakonec zvládá své představení dokončit a publikum vypadá, jako kdyby si vlastně ničeho nevšimlo.
Mnohem pozornější jsou však novináři i producenti, kteří jsou na místě konání akce, případně ji sledují ve vysílání MTV. V některých z nich podezření roste již delší dobu. Příkladem je Beth McCarthy-Miller, manažerka MTV a režisérka mnoha známých show. Té je divné, že dva Evropané, kteří během rozhovorů pro zahraniční média mluví s velmi silným přízvukem a jejich znalosti angličtiny jsou dosti omezené, dokáží ve svých písních předvádět bezchybný americký akcent.
Přesto Milli Vanilli vydávají další singly, které se umisťují vysoko ve světových hudebních hitparádách. Mezi nimi ‚Don’t Forget My Number‘, ‚Girl, I’m Gonna Miss You‘ či ‚Blame It In The Rain‘. Posledně jmenovaný vydávají během svého prvního evropského turné trvajícího 10 týdnů. Pak přichází další problém. Charles Shaw, jeden z ‚utajených zpěváků’ oznamuje, že jsou Rob a Fab podvodníci, kteří na svém hitovém albu vůbec nezpívají, a že on je jedním z několika zpěváků, jehož hlas si přivlastňují. Velmi brzy však Shaw své vyjádření odvolává s tím, že na sebe chtěl pouze upozornit a získat publicitu pro svou chystanou desku. Franka Fariana toto odvolání údajně stálo 155 tisíc dolarů.
PO GRAMMY VYHAZOV
Přes všechny pochybnosti prodávají Milli Vanilli svou desku po milionech a 21. února 1990 přebírají Cenu Grammy za objev roku. Hudební svět netrpělivě vyhlíží jejich druhé album. Místo toho přijde odhalení, které šokuje nejen fanoušky, ale otřese celým hudebním průmyslem. Farian v listopadu přiznává, že Rob s Fabem opravdu nikdy nezpívali. Jen chvíli poté vychází s pravdou ven i populární dvojice. „Cítím se jako rozmáčknutý komár. Poslední dva roky našeho života byly totální noční můrou. Všem jsme museli lhát. Jsme opravdoví zpěváci, ale maniak Frank Farian nám nikdy nedovolil, abychom mohli vyjádřit sami sebe,” řekl Rob pro Los Angeles Times.
Farian vyšel s odhalením pravdy poté, kdy ho Rob a Fab informovali, že chtějí na svém druhém albu skutečně zpívat. „Řekl jsem jim, že to neudělám. Samozřejmě, hlasy měli, ale opravdu ne takové, které bych chtěl použít na svých nahrávkách,” vyjádřil se Farian pro agenturu Associated Press. Proto se rozhodl oba vyhodit. Přiznal, že nerozumí celému rozruchu kolem odhalení toho, že Rob s Fabem nikdy nezpívali. „Byla to fantastická muzika, lidé byli šťastní, tak kde je problém?” ptal se pár dní po provalení skandálu.
Tím příběh Milli Vanilli ale ještě neskončil. Frank Farian se rozhodl druhé album, které bylo v době odhalení již hotové, vydat, avšak pod názvem The Real Milli Vanilli Moment of Truth. Úspěchu první nahrávky se však nepřiblížilo ani vzdáleně. Rob s Fabem se pokusili o comeback o dva roky později, kdy vydali desku s vlastními hlasy a pod jednoduchým názvem Rob & Fab. Desky se prodaly jen dva tisíce kusů, nicméně s největší pravděpodobností kvůli tomu, že ji vydali u malého nakladatelství, které si větší náklad nemohlo dovolit a chvíli po vydání desky zbankrotovalo.
Farian, Rob a Fab se nakonec rozhodli vydat další desku pod jménem Milli Vanilli s tím, že budou oba interpreti skutečně zpívat. Práci na albu Back in Attack započali v roce 1997, nicméně ji velmi komplikoval Robův životní styl. Trpěl depresí a užíval drogy. Dokonce byl odsouzen za loupež a napadení, v důsledku čehož strávil nějaký čas ve vězení. Těsně před začátkem turné, na kterém měli novou nahrávku propagovat, byl však nalezen mrtev v hotelovém pokoji. Příčinou byla smrtící kombinace drog a alkoholu. Fab působí v hudebním průmyslu dodnes jako zpěvák i autor. V roce 2003 vydal své debutové sólové album Love Revolution.
Kauza kolem Milli Vanilli je dodnes označována za jeden z největších skandálů v dějinách hudebního byznysu. Jeho výsledkem bylo nejen vrácení Grammy a stažení nahrávek, ale rovněž debata o podstatě populární hudby v době, kdy zpěv ustupuje, i díky možnostem jeho elektronické úpravy, atraktivnímu a originálnímu vzhledu.