Někteří na něm svou kariéru vystavili, jiným přinesl mezinárodní ostudu. Řeč je o playbacku, bez kterého by se ještě v dnešní době neobešly mnohé televizní show či koncerty hvězdných celebrit. Našlo se ale také množství těch, kteří proti vystupování na playback protestovali, a to často dost nekonvenčními způsoby. Pojďme se společně podívat na pár takových případů, mezi kterými nechybí ani čeští interpreti.
Píše se 23. říjen roku 2004, když do pořadu Saturday Night Live přichází promovat své debutové album zpěvačka Ashlee Simpson. Se svou kapelou nejprve odehraje singl Pieces of Me, druhá má přijít na řadu titulní píseň Autobiography. Místo ní však začne hrát opět hudba k Pieces of Me a kromě ní i překvapení – zpěv Ashlee Simpson, která v té době však stojí na pódiu a rozhodně nezpívá. Rozhozená hudebnice předvádí pár zvláštních tanečních kreací, aby vzápětí z pódia utekla a nechala svou kapelu hrát bez ní.
V závěrečné části show Ashlee Simpson svádí celý incident na kapelu, která údajně měla začít hrát špatnou písničku a tím ji rozhodit. Později přiznává, že playback opravdu použila, a to kvůli gastroezofageálnímu refluxu, během kterého dochází k toku žaludečních šťáv do jícnu a podráždění sliznice. Incident se objevuje v médiích po celém světě a působivý rozjezd kariéry se nekoná.
Naopak hvězdnou kariéru playback zajistil duu Milli Vanilli, které získalo mezinárodní uznání i Cenu Grammy, aniž by zpívalo jediný ze svých hitů. Více si o této kauze můžete přečíst tady. Podobných skandálů kvůli užívání playbacku neustále přibývalo. Není proto divu, že mnozí interpreti začali jeho užívání odmítat. A v případě, kdy jim nebylo umožněno zpívat živě, se rozhodli proti této praktice veřejně protestovat.
Divoké nástroje a mikrofon v krku
Za jedním z nejznámějších protestů proti playbacku stojí kapela Nirvana, která byla v září roku 1991 pozvána do tehdy velice populárního pořadu Top of the Pops, aby vystoupila se svou písní Smells Like Teen Spirit. Když se však dozvěděla, že nemá vůbec hrát, ale jen předvádět pantomimu na předtočený záznam, radost neměla. Nakonec producenti svolili k částečnému playbacku, kdy mohl frontman Kurt Cobain zpívat, avšak zbytek kapely hraní jen předstírat. Nirvana souhlasila, měla už totiž plán svého protestu.
Když vystoupila na pódium, bylo hned jasné, že něco nesedí. Ani jeden ze členů kapely totiž na své nástroje nehrál tak, jak by divák podle hudby vycházející z reproduktorů očekával. Kurt Cobain hrál na kytaru velmi roboticky, nakonec ji pustil úplně. Krist Novoselic se svou basou předváděl neskutečné kousky. Přehazoval si ji za zády, vyhazoval do vzduchu a otáčel kolem krku tak, že všem bylo jasné, že na struny nemůže dosáhnout. Bubeník Dave Grohl mezitím mlátil do svých bubnů a činelů absolutně mimo rytmus.
Vše pak završil Cobainův zpěv. Místo své obvyklé polohy totiž začal zpívat nízkým barytonem, občas zaskřehotal a v jednu chvíli si mikrofon dokonce strčil do úst. Vystoupení skončilo tím, že kapela odložila své nástroje, zatímco hudba ze záznamu stále hrála.
Výměna nástrojů i pozic v kapele
Ještě dříve, v srpnu roku 1986, se rozhodla proti playbacku protestoval heavy metalová kapela Iron Maiden. Když jí producenti německé televizní show P.I.T. nedovolili zahrát píseň Wasted Years živě, proměnila své vystoupení v bláznivý kolotoč. Během show si členové kapely prohazovali nástroje, u mikrofonu se prostřídali, avšak hlas patřil stále zpěvákovi Bruce Dickinsonovi. Občas u mikrofonu nestál vůbec nikdo a zpívalo se do paličky.
K podobnému protestu přistoupila v roce 1995 také kapela Oasis. Jednalo se stejně jako v případě Nirvany o britský pořad Top of the Pops. Bratři Liam a Noel Gallagherovi si během vystoupení vyměnili role. Hlas Liama tak najednou vycházel z úst jeho bratra.
O poprask se postaral také bývalý zpěvák kapely Sex Pistols John Joseph Lydon známý pod přezdívkou Johnny Rotten. Když v roce 1980 dostal pozvání se svou skupinou Public Image LTD do americké show Dicka Clarka American Bandstand, bylo po něm požadováno, aby hrál na playback. Punková duše divokého zpěváka se nehodlala s ničím takovým smířit a divákům připravila mnohem zajímavější show. Když kamera Rottena poprvé zabrala, seděl na zemi vedle pódia. Následně se protlačil do publika a přemlouval diváky, aby se přidali k němu na pódium.
Brzy byla stage plná diváků. Chaos trval celých deset minut, který měla kapela vymezený na své hraní. Po celou dobu akce, během které nikdo nevěděl, co se stane za chvíli, hrál playback, avšak nikdo se nenamáhal předstírat, že se jednalo o skutečné hraní.
Lepící páska i výměna členů
Podobné protesty proběhly také v České republice. Za jedním z nich stojí frontman kapely Kryštof Richard Krajčo. Když v roce 2001 vystupoval na předávání cen Český slavík, po druhé sloce písně Lolita se otočil, aby se následně vrátil na místo s pusou přelepenou leukoplastí. Jeho zpěv zněl však dál.
Po koncertě Krajčo vysvětlil, že si zalepil ústa na vyjádření podpory s postojem kolegů z kapely Lucie, kteří měli na Slavíkovi také vystoupit, avšak nakonec svou účast zrušili na protest proti některým zvykům, které v populární anketě panovaly. O Krajčově akci se však dozvěděli jen návštěvníci ve Státní opeře. Televize Nova, která přenos vysílala, totiž stihla protest nahradit záběry ze zkoušky, tudíž diváci nic neobvyklého nezaznamenali.
Diváci si však mohli všimnout protestu kapely Mirai na předávání cen Atlet roku v roce 2018 (v čase 1:00:07). Členové si na protest proti playbacku vyměnili posty. Miraie Navrátila za mikrofonem vystřídal bubeník Šimon Bílý. Také došlo k posílení celé sestavy, kterou doplnili členové doprovodné kapely Lenny. Z čtyřčlenné skupiny se stala sedmičlenná formace. Přesto píseň zněla pořád stejně, jak ji známe z rádií.