Letos INTERGRAM započal vyúčtování v nejrychlejším termínu za poslední dvě dekády svého fungování. A o tři měsíce dříve než loni. Jak se to povedlo?
Je to završení cesty čtyř let naší práce. Když jsem v lednu 2019 přišel do INTERGRAM, nebyl v dobré formě, navíc těsně po velmi nepodařeném vyúčtování. Bylo třeba situaci nejprve stabilizovat, ale současně začít co nejdříve pracovat na strategickém rozvoji. Hlavní výzvou bylo vybudování nového vyúčtovacího systému a dostat tak provozně INTERGRAM do 21. století. Po dvou letech práce se nám to podařilo. Loni jsme systém poprvé nasadili do ostrého vyúčtování, odstranili drobné nedostatky a letos jsme mohli naplno šlápnout na plyn. Měli jsme velký cíl distribuovat odměny ještě před prázdninami. Že jsme to dokázali je pro nás – a věřím, že i pro naše zastupované umělce a výrobce – velká radost.
Také se letos rozúčtovává rekordní objem peněz. Můžete prozradit, co nárůst částky ovlivnilo?
Došlo ke zlepšení výběru inkasa obecně, ale zejména jsme po letech soudních sporů a složitých jednání došli k dohodě o narovnání s trhem satelitních operátorů, který dlouhodobě odmítal platit licenční poplatky. Tento úspěch našeho vyjednávání pak byl hlavním tahounem výsledku realizovaného inkasa 2022, které dosáhlo historicky rekordních a úžasných 709 mil. Kč.
Během posledního roku se podařilo implementovat nový vyúčtovací systém, rozjet nový klientský portál či zavést službu selfbilling. Co je další milník INTERGRAMU? Jakou máte vizi do následujících měsíců až let?
Ty velké věci máme de facto hotové. Nyní nás čekají ty menší, které jsou však často stejně důležité. Zásadní je zlepšení naší komunikace s klienty, být pro ně transparentní, poskytovat jasné informace a dobrý servis. Dále posilovat elektronické formy komunikace skrze nový klientský portál. Aktuálně probíhá proces podepisování nových smluv o správě práv a naší aspirací je, aby ověřený podpis na smlouvě byl tím posledním “písemným” aktem, který od klientů budeme požadovat.
Na našem blogu jsme se poslední dobou věnovali tématu umělé inteligence a jejího dopadu na hudební průmysl. Jaký na to máte názor?
Nástup umělé inteligence je kvalitativní změna lidské společnosti, která zásadně ovlivní mnoho profesí včetně kreativních odvětví. INTERGRAM již několik měsíců aktivně hledá možnosti, jak AI využít ke zefektivnění vlastní činnosti. Zároveň analyzujeme možné dopady na hudební a herecké profese. Budoucnost prostě už nebude nikdy jaká bývala :-).
Jak vidíte roli INTERGRAM v dalších letech?
Přál bych si, aby se vedle plnění zákonných povinností, kvůli kterým byl INTERGRAM umělci a výrobci založen, stal pro své klienty spolehlivým partnerem, který bude hájit jejich zájmy a práva v nejisté době, kterou zažíváme.